XI. PĂTIMIREA ȘI MOARTEA LUI ISUS
Complotul împotriva lui Isus
(Mc 14,1-2; Lc 22,1-2; In 11,45-53)
Capitolul 26
Arestarea lui Isus(
Mc 14,43-50;
Lc 22,47-53;
In 18,3-11)
47 Pe când încă mai vorbea, a venit Iuda, unul dintre cei doisprezece și împreună cu el o mulțime mare, cu săbii și ciomege, din partea arhiereilor și a bătrânilor poporului,
48 iar trădătorul lui le dăduse un semn spunând: "Cel pe care îl voi săruta, acela este; prindeți-l!"
49 S-a apropiat îndată de Isus și i-a zis: "Bucură-te, rabbi!" Și l-a sărutat.
50 Dar Isus i-a spus: "Prietene, pentru aceasta ai venit!"
h Atunci apropiindu-se, au pus mâna pe Isus și l-au prins.
51 Și iată, unul dintre cei care erau cu Isus, întinzându-și mâna, a scos sabia, l-a lovit pe unul dintre servitorii marelui preot și i-a tăiat urechea.
52 Atunci Isus i-a zis: "Pune-ți sabia la locul ei, căci toți cei care pun mâna pe sabie, de sabie vor pieri
i.
53 Sau crezi că n-aș putea să-l rog pe Tatăl meu și mi-ar pune îndată la dispoziție mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri?
54 Dar cum s-ar mai împlini Scripturile, că așa trebuie să fie?"
55 În ceasul acela, Isus a spus mulțimilor: "Ați ieșit ca împotriva unui tâlhar, cu săbii și cu ciomege, ca să mă prindeți. Zi de zi stăteam în templu învățând, și nu m-ați arestat.
56 Toate acestea s-au făcut ca să se împlinească Scripturile profeților". Atunci toți discipolii, părăsindu-l, au fugit.
Note de subsol
h Unele traduceri moderne folosesc o întrebare. Dar aici este constatarea lui Isus referitoare la scopul venirii lui Iuda. De fapt Isus este cel care domină situaţia; cu libertate şi luciditate el dă semnalul începerii ultimei faze a dramei.
i Sabia este simbolul forţei militare şi al violenţei distructive. Folosirea ei intră în logica răfuielii care stă la baza legii talionului. Dar Isus declară depăşit principiul unei dreptăţi care reglementează raporturile umane în baza echilibrului de forţe sau teroare.